KPN vervangt kopernetwerk door glasvezel
Verder lezen
Op deze pagina lees je meer over ons vaste netwerk en hoe Nederland voorop loopt met de snelste internetverbindingen.
Glasvezel: Future proof internet
Om ook in de toekomst Nederland digitaal voorop te laten lopen, investeert KPN in glasvezel. Deze technologie, speciaal gemaakt voor het internet, is klaar om in alle databehoeften te voorzien. Glasvezel biedt nog meer snelheid, stabiliteit en betrouwbaarheid. Bovendien is het duurzamer en efficiënter dan het kopernetwerk. Daarmee maakt KPN Nederland digitaal klaar voor de toekomst.
Al vanaf 2006 vervangt KPN geleidelijk het bestaande, landelijk dekkende kopernetwerk door glasvezel. Dat begon met het verglazen van het kernnetwerk, waarmee glasvezel al is uitgerold tot elke wijkkast. Inmiddels zet KPN alles op alles om ook het laatste stukje glasvezel in recordtempo tot in huis door te trekken.
Verder lezen
In gebieden waar glasvezel ligt, zet KPN het kopernetwerk uit nadat iedereen is overgestapt. Benieuwd waar al glasvezel tot in huis is aangelegd, en waar eraan gewerkt wordt? Je ziet het op de netwerkkaart of op adresniveau in de postcodechecker.
Nu al meer dan 50% van Nederland aangesloten, in 2026 meer dan 80%
Het bestaande netwerk vervangen door glasvezel is een enorme operatie. Jaarlijks investeert KPN honderden miljoenen euro’s in de aanleg van ons moderne glasvezelnetwerk. Daarvoor moeten wel de straten open; het laatste stukje gaat namelijk van de wijkkast tot binnen in de meterkast. Samen met partner Glaspoort heeft KPN inmiddels al meer dan 50% van de Nederlandse huishoudens aangesloten met 100% glasvezel.
De ambitie van KPN en Glaspoort is om eind 2026 80% van alle huishoudens in Nederland van glasvezel te voorzien, van historische stadskernen tot kleine dorpen en bedrijventerreinen. Zo profiteert de hele regio van glasvezel en krijgt nagenoeg iedereen toegang tot het meest betrouwbare, duurzame en toekomstbestendige netwerk. Bewoners, bedrijven, overheden; KPN-klant of niet.
Verder lezen
In de zomer van 2022 meldde KPN dat voor het eerst meer klanten gebruikmaken van glasvezel dan van het kopernetwerk. Bovendien werd het glasvezelnetwerk van KPN opnieuw als beste getest door onder meer de Consumentenbond.
De concurrentie in Nederland neemt toe
KPN is niet de enige partij die glasvezel aanlegt. Op dit moment is de concurrentie hevig en zijn er diverse andere aanbieders die dat ook doen. Voor de klant heeft dat als voordeel dat er veel keuze is. Maar het brengt ook een nieuwe dynamiek met zich mee. De aanleg van glasvezel is een ingewikkeld proces dat veel tijd en geld kost. Nauwkeurig plannen is – mede door de krappe arbeidsmarkt – een grote uitdaging en projecten schuiven weleens in de tijd, zowel naar voren als naar achteren. Bovendien wil men uit concurrentieoverwegingen vaak de eerste zijn die glasvezel aanlegt.
Partijen die glasvezel uitrollen komen elkaar vaker tegen
Een gevolg van toenemende concurrentie is bijvoorbeeld dat de straat soms twee keer open gaat. Ondanks dat de overlast meevalt – de stoep gaat ’s ochtends open en meestal dezelfde avond weer dicht – zal een bewoner zich toch afvragen waarom er twee netwerken worden aangelegd naar hetzelfde adres. En waarom deze werkgang soms niet in één keer kan. Maar ook het gemeentelijk beleid verschilt: gemeenten kunnen graafrust eisen of verwachten dat de partijen die glasvezel aanleggen, dat gezamenlijk doen.
KPN verbindt al zijn klanten
KPN en Glaspoort sluiten voor klanten kosteloos glasvezel aan tot in de meterkast, ook in gebieden waar een andere partij al glasvezel heeft aangelegd. Ook in zo’n gebied vervangt KPN zijn kopernetwerk door glasvezel zodat klanten toegang krijgen tot het modernste netwerk, zoals KPN dat al meer dan 100 jaar biedt. Het netwerk dat KPN aanlegt is een open netwerk, waar iedere aanbieder diensten over kan leveren.
KPN is voorstander van gemeentelijke coördinatie
In gebieden waar meerdere partijen glasvezel (willen) aanleggen, heeft de gemeente een coördinerende taak. Dat zorgt voor zekerheid, rust rondom de uitrol en voorkomt issues en verrassingen. Alle belanghebbenden zijn dan goed geïnformeerd en soms hoeft daardoor de straat maar één keer open. Zo kunnen klanten – terwijl de overlast beperkt is – gebruikmaken van het netwerk van hun keuze dat klaar is voor de toekomst.